Lokaal kopen

 

Waarom het leuker shoppen is bij lokale winkels.

 

Ketens en zelfstandige winkels. Ze verdienen allebei zonder meer een plekje in de winkelstraat. Maar de lokale winkelier, die heeft her en der wel een streepje voor. Hoezo dat? Lees snel verder.

Of het nu de kapper, de dierenspeciaalzaak, de groenteboer of de boekhandel is: lokale winkeliers maken de winkelstraat een beetje mooier. In iedere winkel staat een zwoegende ondernemer die zijn of haar stinkende best doet en alles uit de kast haalt klanten zo goed mogelijk te helpen.

Is daar af en toe verbetering in mogelijk? Tuurlijk. Maar laten we niet vergeten dat door deze ondernemers te ondersteunen, we er allemaal beter van worden. Scroll verder en ontdek 7 redenen waarom het leuker shoppen is bij zelfstandigen.

 

De zelfstandig winkelier verkoopt unieke producten

Lokale winkels verkopen vaak lokale of bijzondere producten. De groentespeciaalzaak die aardappelen van een boer uit de regio verkoopt bijvoorbeeld, de boekenwinkel die titels van lokale auteurs verkoopt, of die kledingwinkel met dat ene jurkje wat gelukkig niet ook door 5 andere dames wordt gedragen tijdens de kerstborrel op je werk. Lokale ondernemers kopen in op basis van wat hun klanten willen, en vaak zorgt dat voor een assortiment wat precies aansluit op de wensen van de lokale doelgroep. En verkopen ze nu net niet dat product wat je zoekt? Dan bestellen ze het met liefde voor je.

Zonder de lokale winkelier is de winkelstraat een stuk saaier.


Stel jezelf voor: in iedere winkelstraat dezelfde H&M, Ici Paris en McDonalds. Beetje saai, toch? Alhoewel iedere keten met recht zijn eigen klanten trekt, zijn het de lokale ondernemers die kleur geven aan een winkelcentrum. Want als overal dezelfde winkels te vinden zijn, wat onderscheidt dan nog de ene stad van de ander? Die lokale winkels zorgen voor de verrassing, voor het onderscheid, voor een nieuwe ontdekking. Het zijn de winkels waar je vroeger als kind het plakje worst kreeg of waar je je eerste eigen zakgeld besteedde. Het zijn de winkels die iedere buurt en stad uniek maken. Winkels om te koesteren, dus.

Lokale winkels geven een boost aan de lokale omgeving.


Lokale bedrijven en winkels steunen vaker de lokale omgeving. Onderzoek van Panteia laat zien dat bijna  70 procent van de kleine en middelgrote bedrijven jaarlijks een bijdrage levert aan de lokale omgeving. Denk daarbij aan het steunen van de plaatselijke voetbalvereniging, de dierenambulance of een culturele instelling. Ook het sponsoren van andere activiteiten (zoals festivals, sportevenementen en activiteiten van scholen) gebeurt met regelmaat: maar liefst 54% van de lokale bedrijven maakt hiervoor budget vrij.

Gemiddeld trekken lokale ondernemers een bedrag van 4.788 euro per jaar uit aan het steunen van plaatselijke of regionale initiatieven. En raad eens wat?  Dat komt neer op een totaalbedrag van meer dan 1 miljard euro per jaar. (Even ter vergelijking: de overheid geeft hier jaarlijks opgeteld € 928 miljoen aan uit.)

Geld uitgeven aan lokale initiatieven is niet de enige manier waarop lokale winkeliers een boost geven aan de omgeving. Het zijn namelijk ook vaak de plaatselijke ondernemers die de schouders zetten onder het creëren van lokale samenwerking. Of het nu is tussen twee winkels onderling of het winkelcentrum als geheel, grote kans dat bij jou in de buurt lokale winkeliers de kartrekkers zijn. Ook op die manier geven die ondernemers een boost aan de lokale omgeving.

En tot slot: geld wat je uitgeeft bij lokale bedrijven, blijft langer in de lokale gemeenschap. Volgens de ‘Northwest Earth Institute’s Choices for Sustainable Living’ zelfs 3 keer langer. Waarom? Omdat lokale bedrijven geneigd zijn zelf ook van andere lokale bedrijven te kopen, en dat betekent een sterkere lokale economie en meer lokale banen.

Lokale winkels bieden gemak.


Voor ieder boodschapje eerst naar de stad een half uur verderop reizen. Niet zo’n fijn idee, toch? Lokaal winkelen kost minder tijd en zorgt voor meer gemak. Want ook parkeren kan vaak vlakbij de winkel, zodat je niet een flink eind hoeft te sjouwen met je nieuwe TV of kattenbak. (En ja, voor de milieuvriendelijkheid is het ook nog eens een plus.)

Je bent als klant geen nummer


Uitspraken als ‘dat zijn de regels van ons bedrijf en ik mag daarvan niet afwijken’, die hoor je minder snel bij de lokale winkel. Vaak sta je tegenover de eigenaar of een medewerker die al jarenlang op die winkelvloer staat. Mensen die weten hoe belangrijk jij als klant bent, en graag een stapje extra voor je zetten. Algemeen gesproken nemen lokale winkels meer tijd om klanten te leren kennen. Grote kans dus ook dat de volgende keer wanneer je binnen stapt, ze je naam nog kennen.

Lokale winkels hebben een vracht aan expertise


Dat die medewerkers al jarenlang op de vloer staan, dat heeft nog een voordeel: er is een vrachtlading aan kennis aanwezig. En die kennis wordt in veel gevallen ook nog eens van generatie op generatie overgedragen. Talloze zelfstandige winkels bestaan al tientallen of soms zelfs honderden jaren, waarbij de kennis bijvoorbeeld van opa naar vader naar zoon is gegaan. En eerlijk gezegd is dat soort kennis onmogelijk te evenaren door de keten die ervoor kiest vooral goedkoop personeel te zoeken.

Lokale winkeliers moeten experts zijn in hun vakgebied om te concurreren. Passie voor het product is dan ook iets wat zelfstandige ondernemers verbindt: de bloemist weet alles van bloemen en de eigenaar van de muziekwinkel is de grootste muziekfan die je in je leven tegenkomt. En dat betekent dat jij als klant het best mogelijke advies krijgt.

Lokale winkels zorgen voor vernieuwing


Alhoewel er heel wat familiebedrijven in de detailhandel te vinden zijn, zijn er ook meer dan genoeg jonge honden. En die nieuwkomers, die experimenteren flink. Met nieuwe concepten, nieuwe ideeën en nieuwe vormen van retail. Denk bijvoorbeeld aan Hutspot (die vooral producten verkoopt van lokale creatievelingen en met regelmaat het assortiment vernieuwt) of Ace en Tate (die betaalbare en modieuze brillen op de markt brengt onder het motto dat je net zo vaak van bril moet kunnen wisselen als van outfit). En vergeet Bilder & De Clerq niet. De eerste Nederlandse supermarkt die op de winkelvloer op gerecht presenteerde, en niet de rijst bij de pasta plaatste. En ja, dat idee werd daarna ook door de ketens overgenomen… Kortom: het zijn meer dan eens de lokale nieuwe winkels die het voortouw nemen.

Is het ook wel eens niet leuk?


Zoals ik al schreef in de inleiding: tuurlijk is het een en ander te verbeteren in hoe (sommige) lokale winkels te werk gaan. En ja, af en toe biedt een keten ook voordelen.

In een Amsterdams onderzoek over buurtwinkels gaven meer dan 600 respondenten aan wat de lokale winkels zouden moeten doen om in de toekomst te blijven bestaan. Daaruit kwam het volgende naar voren:

  • 48% van de respondenten vindt dat buurtwinkels meer bijzondere en betere producten moeten aanbieden.
  • Investeren in een goede band met klanten wordt door 41% genoemd als belangrijk punt.
  • En 39% ziet ruimere openingstijden van de buurtwinkel als een oplossing.

Kortom: ook al zijn lokale winkels al goed op weg, het versterken van hun kwaliteiten zou ze volgens dit onderzoek nog een flinke stap vooruit brengen. Maar tot die tijd blijven er in ieder geval meer dan genoeg redenen over om een extra bezoekje aan die lokale winkel te brengen. Veel winkelplezier!

Commentaar schrijven

Commentaren: 0